Med hjälp av matalslängderna

har lyckats hitta min ana Erik Person 1686-1765, han dog i St Berga, Klockrike (E) men var han är född vet jag inte men enl matalslängden kom han från Östersta, Ekebyborna. Tyvärr hittar jag varken honom eller hans hustru, Kerstin Olofsdotter 1690-1756, i fb i Ekebyborna. Klockrikes fb börjar först 1688 och där har jag heller inte hittat någon passande notis för Kerstin. Enl vigselnot, 1711 i Ekebyborna är han ifrån Östersta och hon från Egby. Det finns husfl från 1713 i Ekebyborna och där finns de med under Östersta men längre än så verkar jag inte komma. Inte ens deras barns dopvittnen indikerar något om vart de kan ha levt innan Östersta resp Egby.

Jag har även försökt att hitta sonen Per Erikssons (1717-1777) hustru Katarina Anderssons (1715-1784) föräldrar. Enl Disbyt ska det vara Anders Börjesson (?-1742) och Anna Nilsdotter (1670-1744) i St Berga. Det finns ingen fb i Klockrike mellan 1712-1720 men i vb står det vid hennes första gifte (m Lars Andersson 1714-1747 i Håckla) att hon är ifrån St Berg. Problemet är det att det finns flera Anders i St Berga enl mantalsl. vid tiden för vigseln 1733. När jag studerar fb åren innan 1712 så finns två Anders, Börjesson och Gunnarsson. Så något vattentätt bevis för att det är Börjessons om är hennes far kan jag inte hitta. Det är möjligt att man kan hitta en bouppteckning efter Anders Börjesson som kan ge besked men det är något jag får vänta med.

Published in: on januari 14, 2008 at 11:47 f m  Kommentera  
Tags: , , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://brizzlo.wordpress.com/2008/01/14/med-hjalp-av-matalslangderna/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

