Ihjälslagen av åskan!

Igår la jag ut en bild på Anbytarforum för att få hjälp med att tyda en dödsnotis. Jag kunde inte förstå vad det var min ana dött av. Hon blev dödad av åskan! Se här:

1
Nu har turen kommit till mina anor i Flistad (E). Följer man mantalslängderna fram och tillbaka så ser man, vad ska jag kalla det för, ett mönster. Har man dessutom en ana med ett mindre vanligt patronymikon, som Tideman i det här fallet, så är sannolikheten att man drar rätt slutsatser större. Fast helst säker kan man ju inte vara.

De första mantalslängderna är från 1642 och de första bouppteckningarna börjar först 1729 i Östergötland så där kan man inte hitta ledtrådar. Jag vet att man kan hitta ledtrådar i domböckerna men det får vänta. Tyvärr är det så att jag blir vansinnigt ”åksjuk” av att läsa microkort men tillslut är det ju bara det som återstår. Om inte de också blir scannade, man kan ju alltid hoppas.

På Disbyt har jag hittat flera av mina anor från Flista. I flera fall uppges de vara avlidna 1710 men jag kan inte hitta dem i db. Dessutom har jag tolkat att en del av dem lever efter 1710 i mantalslängderna så jag blir lite tveksam. Visserligen härjade pesten 1710 så det var många som dog men jag tycker att jag har lyckats läsa alla namn som står noterade. Jag ska kanske lägga ut en fråga på Anbytarforum.

Published in: on januari 18, 2008 at 9:47 f m  Kommentera  
Tags: , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://brizzlo.wordpress.com/2008/01/18/ihjalslagen-av-askan/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

