Farmor – en oäkting

Min farmor är s k oäkting. Från början så sa min far att hennes mor tog med sig hemligheten om vem som var hennes far med sig i graven. Att han inte var ”fin” nog.

På senare år har det dock kommit fram en del information.
För det första så har min far ett minne från när han som barn var och gjorde ett ärende i järnaffären i Grillby. En för honom främmande man kom fram till honom och bad honom hälsa till mormor.
Hans yngre bror har berättat för pappa att han en gång var på besök i grannsocknen Biskopskulla tillsammans med deras farfar. Farfadern hade då pekat ut en gård och sagt att där bor er morfar.
Tydligen så sa ryktet att han, farmors far alltså, hade ”gift” sig till en gård i Biskopskulla. Så tydligen var det ingen hemlighet vem som var farmors far. Det var bara något den närmsta familjen inte pratade om.

Det är svårt det där att veta vad som är sant eller bara spekulationer.
T ex så har pappa fått veta av farmors morbrors dotter att förutom min farmor Ester så skulle det funnits ett barn till. En syster till farmor som hette Edit och som förmodligen var äldre än farmor. Hon skulle dock ha blivit ihjälsparkad av en häst under en slädtur som barn. Enligt denna farmors kusin så skulle farmors mor Sigrid ha köpt en egen grav där dottern och hon skulle vara begravda. I somras så var jag på Boglösa kyrkogård men någon gravsten där Sigrid Olsson låg begravd kunde jag inte hitta. A V Olssons familjegrav, hennes fars, hittade jag dock. Senare hittade jag dessutom i grav-sök att Sigrid låg begravd i just familjegraven. Så vad är sant? Köpte hon verkligen en egen grav och dottern Edit begravdes där men när hon själv skulle begravas så begravdes hon i alla fall i familjegraven?

Fick farmors mor verkligen två barn med samma man men fick ändå inte gifta sig med honom? Det måste ju gå att kontrollera om hon verkligen fick två barn i alla fall. Varför gifte de sig inte i alla fall när hon blev myndig? Och vem var han? Det borde varit någon i närheten. Speciellt om hon fick två barn med samme man. Enligt pappa tog hon aldrig tjänst som piga utan var i hela sitt liv hemma på gården. Först hos föräldrarna och sedan på undantaget sedan hon sålt gården till mågen, min farfar.

Jag kollade för skoj skull hur många ogifta män det fanns i Boglösa 1900 i folkräkningen., famor är född 1910. Jag begränsade urvalet med män födda mellan 1875 och 1885 (Sigrid är född 1885) och fick 73 träffar. Inte så många men jag vet ju inte om han bodde i Boglösa 1900. Jag kan ju inte var säker på ens att han bodde i Boglösa. Han kanske bodde i Villberga t ex i Grillby där min far stötte på honom. Eller så är det så enkelt att det är deras dräng Oskar Valfrid Karlsson f 1881 i Boglösa, son till en statardräng, som är farmor far.

Tillägg:

Numera vet jag att farmor fick ett barn innan min farmor. Edit Sofia Leontina född 1906-01-31 även hon med okänd far. Hon dog också mycket riktigt som barn i december 1914 ihjälsparkad av en häst enligt SCB-utdrag.

Published in: on februari 2, 2008 at 11:37 f m  Comments (2)  
Tags: ,

The URI to TrackBack this entry is: https://brizzlo.wordpress.com/2008/02/02/farmor-en-oakting/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej!
    Nu har jag ännu en blogg att läsa när det gäller släktforskning, kul!

  2. Gokväll!
    Så intr.Inger Rozén är jag.Håller också på med släktforskning och har ett dilemma!Letar efter farfars piga och har inte hennes personnummer.Alltså hopplöst fall.Ja,farfar hade vänsterprassel som vi säger idag.Det blev en son och jag skulle vilja veta hur det gick för barnet och om det nu finns okända släktingar.Jag är född och uppväxt i Klarbo lanthandel.Bor nu mera i Örebro.Visade sig att mina anfäder kom härifrån, närmare bestämt Sköllersta.Visste jag inte förrän jag började släktforska.Vänl.Inger Rozén


Kommentera

