Det håller inte!

Nu när jag har tillgång till mantalsländerna passar jag på att kolla tidigare osäkerheter.
Igår höll jag på med min soldatana Anders Götersten. Han föräldrar är lite osäkra. Erik Persson och Brita Persdotter är ju inte precis ovanliga namn.

Att de levde 1765 i Rimstad bekräftar mantalslängden. Nästa är från 1771 och då finns en Erik P med hustru och 5 barn i torpet Gatan i Rimstad. Hustrun är dessutom sjuklig. Är de de två tillingfödslarna 1758 och 1760 efter varann som tagit på hennes krafter? Nästa mantalslängd är först 1784 och då har båda, om jag har rätt, avlidit i frossan 1777 endast 47 och 51 år gamla. Problemet är att de finns i Stagelstorp när de dör. D v s i Vallerstad istället för Skeppsås så kan jag vara säker på att det är de? I det här fallet finns nog en bouppteckning som jag får leta reda på när jag är i Vadstena i sommar.

Värre är det med mitt antagande att Brita skulle vara syster till Kerstin Persdotter i Stora Schonberga. Kyrkböckerna i Nomlösa är väldigt ”kluddiga” och svårlästa men det finns en husförhörslängd ifrån 1757 och jag hittar Britas söner Petter och Anders som drängar hos Kerstins omgifta make omk 1779. Kerstin själv är då avliden. Brita och Erik gifte sig nämligen i Normlösa och hon är då piga i Stora Schonberga och han i Lilla. Det som talat emot är att Kerstin gifter sig samma år och då står det noga noterat att hon är Per Andersons dotter. Borde det inte gjort det på Brita i notisen ovanför? Dessutom trodde jag att Kerstin som var dopvittnet till Brita och Eriks första barn var denna Kerstin med det kan det inte ha varit för hon var ju gift då och borde blivit noterad som hustru Kerstin. Tyvärr ger inte övriga dopvittnen några ledtrådar.

Published in: on februari 11, 2008 at 9:17 f m  Kommentera  
Tags: ,

The URI to TrackBack this entry is: https://brizzlo.wordpress.com/2008/02/11/det-haller-inte/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

