Besviken

Idag tog jag mig äntligen i kragen och gav mig iväg till Riksarkivet. Trots att jag bor i Stor-Stockholm tycker jag att det är bökigt att ta sig dit. Visserligen bor jag i södra delen så resan dit med bil tar nästan en timme.

Det var omgjort sedan jag var där sist och med erfarenhet av Vadstena landsarkiv så trodde jag och det också på Riksarkivet skulle finna möjlighet att värma sig lite mat., men nej. Så det var bara och vända på en gång och ge sig ut och handla något ätbart som inte behövde värmas.

Nästa besvikelse var att inte fanns några kopior på församlingsböcker. Bara husförhörslängder, födelse- vigsel- och dödsböcker. Ja, också SCBs utdrag ur församlingsböckerna vart tionde år. Dessutom hade jag glömt bort att det inte finns tillgång till några domböcker. Jag visste ju att inte bouppteckningar finns så jag borde ha insett att det inte finns några domböcker på Riksarkivet. Egentligen fattar jag inte varför man över huvudtaget skall till Riksarkivet att göra?!

Published in: on november 4, 2008 at 2:34 e m  Kommentera  
Tags:

The URI to TrackBack this entry is: https://brizzlo.wordpress.com/2008/11/04/besviken/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

