Griberg

Två av mina trädgårdsmästare som jag söker uppgifter om heter Griberg, Nils och Johan. Nils skall enligt husförslängden i Björskog vara född 1721 och Johan skall enligt husförhörslängden i Sicklaö vara född kring 1760. Nils kan alltså vara Johans far.

Johan Griberg är helt säkert min ana men om Nils är det är osäkert. Två trädgårdsmästare som heter Griberg och inte är släkt är det sannolikt?

Hur vanligt är då namnet Griberg? Eller Greberg som Johans dotter kallas ibland. Dessutom har jag i min jakt på Gribergare stött på Gribergare som från början hette Grifberg, Greberg som ibland heter Grefberg. Jag undrar hur många varianter det finns egentligen och vilka jag har missat?

Published in: on november 30, 2009 at 10:13 f m  Kommentera  
Tags: , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://brizzlo.wordpress.com/2009/11/30/griberg/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

