Trädgårdsmästare

Nu har jag tre stycken trädgårdsmästare som jag gått bet på!

Vad beror det på att så lite information finns om dem i husförhörslängderna? Är det på grund av att det inte riktigt var en del av det sociala livet i socknen, att det mer hörde till diverse säteriers sfär. Ofta var de väl inte födda på orten och det brukade inte någon jord. Jag undrar hur det var med husförhör för dessa personer som hörde till ett säteris hushåll? Förhörde prästen även högreståndspersoner?

De är inte heller alltid som säteriernas personal finns med i mantalslängderna och i de tidigare finns inte ens säterierna upptagna. Så som sagt det är lite knepigt att följa människor som levde och verkade på olika säterier.

Published in: on november 30, 2009 at 9:52 f m  Comments (2)  

The URI to TrackBack this entry is: https://brizzlo.wordpress.com/2009/11/30/tradgardsmastare/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 kommentarerLämna en kommentar

  1. Hej !
    sökte just efter trädgårdsmästare och undra vet du om det går att finna någon form av ”skrå” för dessa och i så fall var, tänker om de var medlemmar in någon ”förening” har två trädgårdsmästare i släkten.

    Vänligen Lillemor

    • Nej, det har jag aldrig hört talas om.

      Det var väl mest städernas hantverkare som var anslutna till skrån har jag för mig.

      Mvh
      Britt


Kommentera

