Det var för bra för att vara sant!

Nils Gribergs son Johan dog 2 år gammal. Så nu är jag tillbaka till ruta ett.

Jag vet, enligt mantalslängden i Björskog, att det bodde 4 minderåriga barn hos Nils Griberg 1767, 3 söner (?) och en dotter(?). Förmodligen sönerna Anders f 1755, Gustaf f 1765 och någon mer, det måste ju inte vara en son antar jag. Dottern vet jag inte vem det kan vara. År 1763 skall familjen enligt husförhörslängden i Arboga flyttat till Stockholm men redan 1764 finns de i Björskog. Jag har gått igenom födelseböckerna i både Arboga och Björskog och inte funnit att några fler barn föds innan 1767 och året i Stockholm kan ju knappast två barn ha föds.

En annan konstig sak är att det inte finns något som helst spår av dessa barn i Björskog. När husförhörslängden börjar finns endast sonen Gustaf och dottern Maria Stina som föds 1769. Bägge två skall dessutom ha bott i Stockholm som väldigt unga så någon sorts anknytning till Stockholm måste familjen ha. Johan Griberg finner jag ju för första gången i Hedvig Eleonora när hans son Gustaf föds 1787. Jag börjar fundera på om Nils Griberg kan ha tagit sig an någon släktings barn som sedan blivit trädgårdsmästare och tagit sig namnet Griberg efter sin fosterfar.

Published in: on januari 16, 2010 at 1:17 e m  Kommentera  
Tags:

The URI to TrackBack this entry is: https://brizzlo.wordpress.com/2010/01/16/det-var-for-bra-for-att-vara-sant/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

