Svärfars anor

För några år sedan när min svärfar fyllde 85 år så sammanställde jag de uppgifter jag kunde hitta på Disbyt om hans släkt.

Min svärfar är från Östersund där han far var brandman och slutligen brandmästare. Hans mor i sin tur var från Norge och en kusin till min svärfar hade lite kontakt med den norska sidan så därför har jag lite uppgifter om hennes anor.

Svärfars mor var ifrån Dorotea och är född utom äktenskap men min svärfar var övertygad om att den man som han kallade morfar var hennes far. Jag lyckades inte hitta något som talar för det men å andra sidan egentligen inte något som talar emot. Inget annat än enligt kyrkböckerna så bodde han i Ström i Jämtland och hon i Dorotea i Västerbotten. Jag lät det då bero och skrev in hennes som dotter före äktenskapet för att inte såra min svärfar. Så det är inte alltid som det man finner i sin forskning som alla gläds åt.

Nu har jag dessutom funnit är att min svärfars farmor inte var gift med mannen som han såg som farfar. Trots att de hade tre barn tillsammans som han erkänt sig vara far till. De levde tillsammans men i SCB-utdraget från 1930 står det att hon är hans hushållerska. Mannen ifråga dog enligt uppgift som jag fått 1931 och nu undrar jag om hans utomäktenskapliga barn ärvde honom. Han hade, liksom hon, varit gift tidigare och hade åtminstone en son men jag tror att han emigrerade till Amerika. Jag får försöka få tag på en bouppteckning.

Nu finns i alla fall min sammanställning på min hemsida. De senaste uppgifterna har jag kollat upp men sedan är de tagna direkt från Disbyt. Och i norrland verkar alla vara släkt med alla. Jag har aldrig tidigare stött på på så många anförluster ibland mina egna anor.

Published in: on mars 8, 2011 at 9:31 f m  Kommentera  
Tags: ,

The URI to TrackBack this entry is: https://brizzlo.wordpress.com/2011/03/08/svarfars-anor/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Kommentera

