Griberg/Gryberg/Greberg/Grefberg

Jag har, som jag skrivit om tidigare, en ana Johan Griberg som var trädgårdsmästare på Carlberg enligt hustruns dödsnotis och skall enligt samma källa ha avlidit 1792. Eftersom min ana hans dotter Lisa Sofia var född i Skuru på Sickla ö så har jag letat efter spår av familjen kring Stockholm. Hon har en äldre bror Gustav som är född 1787 i Hedvig Eleonora församling. Det är den äldsta uppgiften jag har hittat och då är fadern noterad som Johan Griberg. Alltså får familjen heta Griberg tills motsatsen är bevisad. Tyvärr saknas vigseluppgifter i Villberga där paret förmodligen är vigda men jag har hittat bouppteckningen efter hustrun Brita Andersdotter och där kallas familjen Grefberg. Även i mormoderns bouppteckning kallas dottern Grefvberg och denna gång med v:et utskrivet.

Jag har tidigare gått igenom alla upptänkliga källor för att hitta paret men endast i två husförhörslängder i Skuru och och ovan nämnda tillfällen har jag hittat dem. Jag har fått hjälp av Ragnar och David Hedtjärn, ättlingar till Gribergare från Sköldinge, men ej lyckats hitta någon länk.

I mitt senast försök gick jag igenom alla personregister som finns från kyrkböckerna i Stockholm och försöker nu följa alla jag hittar bakåt i tiden. Några har jag stött på sedan tidigare men en del nya har dykt upp. Som till exempel fadern till bruksläkaren Clas Wilhelm Griberg som jag tidigare letat efter. Han var lakejen Magnus Gryberg enligt registret. Jag gjorde själv felet förr att uttyda ij som y och förmodligen är det det som har hänt i det här fallet för sonen är noterad som Griberg i husförhörslängderna i Västland.

Tyvärr tar det nästan stopp på en gång i Stockholm för husförhörslängderna är, när de finns, väldigt snåla med uppgifter. Kanske är lakejen en av Gribergarna  från Sköldinge för där heter flera Magnus men jag har inte ännu hittat den länken.

En annan Gribergare som kan ha anknytning till Sköldinge är betjänten på Skytteholm Nils Griberg född 1770 i Småland. Tack för det Småland är ju inte precis nått lite landskap att leta i. Som en liten tröst så skall han innan han kom till Skytteholm ha varit i Vingåker och möjligtvis kan hans födelseuppgifter finnas där men vilket Vingåker, det Östra eller det Västra? Jag undra om han kan vara en hitintills okänd son till Sven Griberg i Gränna?

En annan tråd som jag har börjat följa är ett antal gruvarbetare i Falun. Oftast är de noterad som Greberg men längre tillbaka i tiden verkar det som om det har varit Grefberg. Kan det möjligen ha något med gräva att göra?

Det börjar bli en hel del Gribergare/Grebergare som jag har samlat på mig. Jag arbetar med att göra ett personregister som jag ska lägga ut på min hemsida så att åtminstone andra kan ha användning för det som jag hittat. Kanske kan det dyka upp tips om nya Gribergare också 🙂

4 reaktioner på ”Griberg/Gryberg/Greberg/Grefberg

  1. Spännande! Har inte forskat på några år, men nog bör det väl gå att finna vår Johan Griberg/Greberg/Grefberg eller hur man nu ska stava det. Det är ju inte osannolikt att han tog namnet då han blev trädgårdsmästare och alltså hette något annat fram tills vi finner honom. T ex Andersson. *suck*

    Vilka uppgifter kommer fram 1787 i Hedvig Eleonora? Var bodde man då? Jag hittade ju en son Johan på Sickla Ö…när föddes han och vart?

    JÄTTESKOJ att du kom till utställningen…hoppas sammanstråla i forskningssyfte nån gång framöver!

    KRAM

    • Jag tycker jag har gjort allt för att finna Johan Griberg och jag har haft hjälp av Ragnar och David Hedtjärn som är ättlingar till Sven Griberg ifrån Gribotorp i Sköldinge Sörmland. Sven har faktiskt en brorson som är trädgårdsmästare, Nils Griberg, och han får en son som heter Johan men han dör i späd ålder.

    • Nej, tyvärr. Just nu håller jag på med min mors släkt och kikar lite i domböcker. Kanske kan jag hitta något där när jag kommer till pappas släkt.

Lämna en kommentar